Naar overzichtLaatst bijgewerkt op 7 jun 2022

7 nadelen van WiFi-as-a-Service

We vertellen je graag waarom wij nooit WiFi-as-a-Service adviseren, waarom niet, en wat je als bedrijf dus beter wel kunt kiezen.

Het klinkt mooi; weinig of geen kosten vooraf, een vaste en lage prijs per maand én de WiFi (dienst) wordt volledig voor je geregeld. Maar… er kleeft ook een flink aantal nadelen aan WiFi-as-a-Service, die je makkelijk over het hoofd ziet. Dit zijn de 7 grootste nadelen van Wifi-as-a-Service.

1. WaaS is duurder dan WiFi ‘aanschaffen’

WiFi-as-a-Service (WaaS) is flink duurder dan het afnemen van een totaaloplossing voor zakelijk wifi (een aansluit + service contract). Door de kosten voor installatie en apparatuur te spreiden over bijvoorbeeld 60 maanden moet de leverancier eigenlijk voor bank spelen. Hierover wordt dan een rente berekend, waardoor je onderaan de streep duurder uit bent.

2. Je hebt wél opstartkosten

Bij WaaS betaal je een vaste prijs per maand. Geen eenmalige kosten dus? Vaak toch wel. De bekabelingswerkzaamheden en BTW zijn vaak uitgezonderd bij Wifi-as-a-Service. Dat doet de leverancier, omdat er voor hem een groot financieel risico aan zit. Stel je bent als klant na 6 maanden niet tevreden, dan kan de leverancier moeilijk de vaste bekabeling weer op komen halen.

3. Je zit vast aan een lang contract

We zien regelmatig Wifi-as-a-Service contracten met looptijden van 5 tot 10 jaar, waar je als klant (surprise, surprise) niet meer onderuit komt. Extra vervelend als je dan hebt getekend voor slechte prestatie-eisen, die lang niet voldoen aan jouw eisen. Een aantal vragen die je kunt stellen bij het afsluiten van een contact zijn:

  • Welke snelheid wordt gegarandeerd overal in het bedrijf? Bijvoorbeeld: 100 Mbit upload/download.
  • Wat is de gemiddelde responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 50ms.
  • Wat is de maximale responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 200ms.
  • Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van de wifi? Bijvoorbeeld: 200 laptops, 200 telefoons.
  • Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van 1 wifi zender? Bijvoorbeeld: 25 laptops, 25 telefoons.
  • Welke uptime wordt er gegarandeerd per jaar? Bijvoorbeeld 99.9%.
  • Hoe lang duurt het voordat er gereageerd wordt op een storing? En binnen hoeveel uur/dagen wordt deze opgelost, gemiddeld en maximaal? Bijvoorbeeld binnen 5 minuten ticket, opgelost binnen 8 uur.
  • Is het contract tussentijds opzegbaar als niet aan deze eisen wordt voldaan?
  • Welk bewijs is benodigd om afwijkingen aan te kunnen zien komen?
  • Hoe vaak vindt er onderhoud plaats en is dit tijdens kantoortijden? Bijvoorbeeld minimaal 4x per jaar, buiten kantoortijden.
  • Zijn er kosten verbonden aan het oplossen van storingen, zo ja welke?

4. Apparatuur wordt niet vervangen

WiFi gaat slechts 3 tot 5 jaar mee, dus daarna dient apparatuur vervangen te worden. Zijn deze nieuwe wifi zenders of andere apparatuur updates opgenomen in de WaaS? Check je contract hierop voordat je tekent, want meestal niet is dit niet inbegrepen en kost het dus extra geld. Sluit dus nooit een WaaS contract af van langer dan 5 jaar.

5. Geen storingsdienst

Bij WaaS zijn storingen vaak niet inclusief. Gaat er iets stuk, breekt bekabeling of is er een gebruiker met een klacht? Als je geen storingsdienst afspraken gemaakt hebt, dan loop je tegen hoge incidentele kosten aan en wordt de relatie met je leverancier alleen maar slechter. Zorg er dus voor dat je precies weet wat er gedekt is en maak afspraken welke kosten er gemaakt mogen worden.

6. Niet (of minder) toekomstbestendig

Als je bedrijf groeit en je internetgebruik wordt hoger, dan is daar in het originele WaaS ontwerp vaak geen rekening mee gehouden. Ook kan het zijn dat je internet verbinding toe is aan een upgrade. WaaS leveranciers geven vaak de schuld aan de internetleverancier als er problemen ontstaan terwijl dat niet altijd alle problemen verklaard. Toch zit je dan nog jarenlang vast aan een constructie die niet optimaal meer werkt.

7. Onduidelijke afspraken over controles of updates

WiFi heeft periodieke optimalisaties nodig, bijvoorbeeld veiligheidsupdates of controles op locatie. Bij WaaS is het nog maar de vraag of deze essentiële dingen zijn opgenomen in de afspraken. Zorg dat het duidelijk is welke verantwoordelijkheden de leverancier heeft, zodat je niet voor (financiële) verrassingen komt te staan :)

Lang verhaal kort: een los aansluit + service contract is bijna altijd goedkoper dan WiFi-as-a-Service. Dat is dan ook altijd ons advies, want je kunt (als je wilt) maandelijks van ons af én ligt de verantwoordelijkheid om jou tevreden te houden ligt bij ons.

Naar overzicht

Lees verder...

TipsSamenwerking
Afbeelding bij artikel Vodafone Business: Connect Our Customers VODcast #3 ‘Relatie’

Nina Blaauw13 sep 2024

Vodafone Business: Connect Our Customers VODcast #3 ‘Relatie’

Jawel hoor, ook onze Wouter is nu een erkende podcaster! Een tijdje terug was hij te gast bij de VODcast, de podcast van onze partner Vodafone. Lees meer

Klantcases
Afbeelding bij artikel VanMoof x Greatwaves: wifi die altijd werkt

Wouter Zijlstra27 aug 2024

VanMoof x Greatwaves: wifi die altijd werkt

VanMoof koos ons als hun nieuwe wifi-partner! We hielpen hen met stabiel en betrouwbaar glasvezel-wifi in hun nieuwe pand. Lees hier hoe dat ging! Lees meer

TechniekKlantcases
Afbeelding bij artikel Industry 4.0 en het belang van een krachtig netwerk

Justin Matulessy6 apr 2023

Industry 4.0 en het belang van een krachtig netwerk

Hoe verlopen de ontwikkelingen binnen de industriële sector (Industry 4.0)? En waarom is een krachtig netwerk belangrijk? Lees het hier! Lees meer

Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?

Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.

Neem nu contact met ons op

info@greatwaves.nl
050 211 24 69