Naar overzichtLaatst bijgewerkt op 7 jun 2022

7 nadelen van WiFi-as-a-Service

We vertellen je graag waarom wij nooit WiFi-as-a-Service adviseren, waarom niet, en wat je als bedrijf dus beter wel kunt kiezen.

Het klinkt mooi; weinig of geen kosten vooraf, een vaste en lage prijs per maand én de WiFi (dienst) wordt volledig voor je geregeld. Maar… er kleeft ook een flink aantal nadelen aan WiFi-as-a-Service, die je makkelijk over het hoofd ziet. Dit zijn de 7 grootste nadelen van Wifi-as-a-Service.

1. WaaS is duurder dan WiFi ‘aanschaffen’

WiFi-as-a-Service (WaaS) is flink duurder dan het afnemen van een totaaloplossing voor zakelijk wifi (een aansluit + service contract). Door de kosten voor installatie en apparatuur te spreiden over bijvoorbeeld 60 maanden moet de leverancier eigenlijk voor bank spelen. Hierover wordt dan een rente berekend, waardoor je onderaan de streep duurder uit bent.

2. Je hebt wél opstartkosten

Bij WaaS betaal je een vaste prijs per maand. Geen eenmalige kosten dus? Vaak toch wel. De bekabelingswerkzaamheden en BTW zijn vaak uitgezonderd bij Wifi-as-a-Service. Dat doet de leverancier, omdat er voor hem een groot financieel risico aan zit. Stel je bent als klant na 6 maanden niet tevreden, dan kan de leverancier moeilijk de vaste bekabeling weer op komen halen.

3. Je zit vast aan een lang contract

We zien regelmatig Wifi-as-a-Service contracten met looptijden van 5 tot 10 jaar, waar je als klant (surprise, surprise) niet meer onderuit komt. Extra vervelend als je dan hebt getekend voor slechte prestatie-eisen, die lang niet voldoen aan jouw eisen. Een aantal vragen die je kunt stellen bij het afsluiten van een contact zijn:

  • Welke snelheid wordt gegarandeerd overal in het bedrijf? Bijvoorbeeld: 100 Mbit upload/download.
  • Wat is de gemiddelde responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 50ms.
  • Wat is de maximale responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 200ms.
  • Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van de wifi? Bijvoorbeeld: 200 laptops, 200 telefoons.
  • Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van 1 wifi zender? Bijvoorbeeld: 25 laptops, 25 telefoons.
  • Welke uptime wordt er gegarandeerd per jaar? Bijvoorbeeld 99.9%.
  • Hoe lang duurt het voordat er gereageerd wordt op een storing? En binnen hoeveel uur/dagen wordt deze opgelost, gemiddeld en maximaal? Bijvoorbeeld binnen 5 minuten ticket, opgelost binnen 8 uur.
  • Is het contract tussentijds opzegbaar als niet aan deze eisen wordt voldaan?
  • Welk bewijs is benodigd om afwijkingen aan te kunnen zien komen?
  • Hoe vaak vindt er onderhoud plaats en is dit tijdens kantoortijden? Bijvoorbeeld minimaal 4x per jaar, buiten kantoortijden.
  • Zijn er kosten verbonden aan het oplossen van storingen, zo ja welke?

4. Apparatuur wordt niet vervangen

WiFi gaat slechts 3 tot 5 jaar mee, dus daarna dient apparatuur vervangen te worden. Zijn deze nieuwe wifi zenders of andere apparatuur updates opgenomen in de WaaS? Check je contract hierop voordat je tekent, want meestal niet is dit niet inbegrepen en kost het dus extra geld. Sluit dus nooit een WaaS contract af van langer dan 5 jaar.

5. Geen storingsdienst

Bij WaaS zijn storingen vaak niet inclusief. Gaat er iets stuk, breekt bekabeling of is er een gebruiker met een klacht? Als je geen storingsdienst afspraken gemaakt hebt, dan loop je tegen hoge incidentele kosten aan en wordt de relatie met je leverancier alleen maar slechter. Zorg er dus voor dat je precies weet wat er gedekt is en maak afspraken welke kosten er gemaakt mogen worden.

6. Niet (of minder) toekomstbestendig

Als je bedrijf groeit en je internetgebruik wordt hoger, dan is daar in het originele WaaS ontwerp vaak geen rekening mee gehouden. Ook kan het zijn dat je internet verbinding toe is aan een upgrade. WaaS leveranciers geven vaak de schuld aan de internetleverancier als er problemen ontstaan terwijl dat niet altijd alle problemen verklaard. Toch zit je dan nog jarenlang vast aan een constructie die niet optimaal meer werkt.

7. Onduidelijke afspraken over controles of updates

WiFi heeft periodieke optimalisaties nodig, bijvoorbeeld veiligheidsupdates of controles op locatie. Bij WaaS is het nog maar de vraag of deze essentiële dingen zijn opgenomen in de afspraken. Zorg dat het duidelijk is welke verantwoordelijkheden de leverancier heeft, zodat je niet voor (financiële) verrassingen komt te staan :)

Lang verhaal kort: een los aansluit + service contract is bijna altijd goedkoper dan WiFi-as-a-Service. Dat is dan ook altijd ons advies, want je kunt (als je wilt) maandelijks van ons af én ligt de verantwoordelijkheid om jou tevreden te houden ligt bij ons.

Naar overzicht

Lees verder...

TechniekKlantcases
Afbeelding bij artikel Industry 4.0 en het belang van een krachtig netwerk

Justin Matulessy6 apr 2023

Industry 4.0 en het belang van een krachtig netwerk

Hoe verlopen de ontwikkelingen binnen de industriële sector (Industry 4.0)? En waarom is een krachtig netwerk belangrijk? Lees het hier! Lees meer

Klantcases
Afbeelding bij artikel Klantcase over de supervette Starlink voor Workdistrict

Katja Poltavets10 aug 2022

Klantcase over de supervette Starlink voor Workdistrict

Wat doe je als je over twee weken in je pand kunt, maar je nog 18 weken moet wachten tot je glasvezel is aangelegd? Dan zetten wij een Starlink op je dak :) Lees meer

Tips
Afbeelding bij artikel 3 warehousing webinars over magazijn wifi

Katja Poltavets28 jun 2022

3 warehousing webinars over magazijn wifi

Wil je het maximale uit je internetoplossing halen voor jouw magazijn? Check onze 3 webinars voor alle uitdagingen en oplossingen voor wifi voor warehousing. Lees meer

Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?

Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.

Neem nu contact met ons op

info@greatwaves.nl
050 211 24 69