1. WaaS is duurder dan WiFi ‘aanschaffen’
WiFi-as-a-Service (WaaS) is flink duurder dan het afnemen van een totaaloplossing voor zakelijk wifi (een aansluit + service contract). Door de kosten voor installatie en apparatuur te spreiden over bijvoorbeeld 60 maanden moet de leverancier eigenlijk voor bank spelen. Hierover wordt dan een rente berekend, waardoor je onderaan de streep duurder uit bent.
2. Je hebt wél opstartkosten
Bij WaaS betaal je een vaste prijs per maand. Geen eenmalige kosten dus? Vaak toch wel. De bekabelingswerkzaamheden en BTW zijn vaak uitgezonderd bij Wifi-as-a-Service. Dat doet de leverancier, omdat er voor hem een groot financieel risico aan zit. Stel je bent als klant na 6 maanden niet tevreden, dan kan de leverancier moeilijk de vaste bekabeling weer op komen halen.
3. Je zit vast aan een lang contract
We zien regelmatig Wifi-as-a-Service contracten met looptijden van 5 tot 10 jaar, waar je als klant (surprise, surprise) niet meer onderuit komt. Extra vervelend als je dan hebt getekend voor slechte prestatie-eisen, die lang niet voldoen aan jouw eisen. Een aantal vragen die je kunt stellen bij het afsluiten van een contact zijn:
- Welke snelheid wordt gegarandeerd overal in het bedrijf? Bijvoorbeeld: 100 Mbit upload/download.
- Wat is de gemiddelde responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 50ms.
- Wat is de maximale responstijd van de wifi? Bijvoorbeeld: 200ms.
- Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van de wifi? Bijvoorbeeld: 200 laptops, 200 telefoons.
- Hoeveel gebruikers kunnen er tegelijkertijd gebruik maken van 1 wifi zender? Bijvoorbeeld: 25 laptops, 25 telefoons.
- Welke uptime wordt er gegarandeerd per jaar? Bijvoorbeeld 99.9%.
- Hoe lang duurt het voordat er gereageerd wordt op een storing? En binnen hoeveel uur/dagen wordt deze opgelost, gemiddeld en maximaal? Bijvoorbeeld binnen 5 minuten ticket, opgelost binnen 8 uur.
- Is het contract tussentijds opzegbaar als niet aan deze eisen wordt voldaan?
- Welk bewijs is benodigd om afwijkingen aan te kunnen zien komen?
- Hoe vaak vindt er onderhoud plaats en is dit tijdens kantoortijden? Bijvoorbeeld minimaal 4x per jaar, buiten kantoortijden.
- Zijn er kosten verbonden aan het oplossen van storingen, zo ja welke?
4. Apparatuur wordt niet vervangen
WiFi gaat slechts 3 tot 5 jaar mee, dus daarna dient apparatuur vervangen te worden. Zijn deze nieuwe wifi zenders of andere apparatuur updates opgenomen in de WaaS? Check je contract hierop voordat je tekent, want meestal niet is dit niet inbegrepen en kost het dus extra geld. Sluit dus nooit een WaaS contract af van langer dan 5 jaar.
5. Geen storingsdienst
Bij WaaS zijn storingen vaak niet inclusief. Gaat er iets stuk, breekt bekabeling of is er een gebruiker met een klacht? Als je geen storingsdienst afspraken gemaakt hebt, dan loop je tegen hoge incidentele kosten aan en wordt de relatie met je leverancier alleen maar slechter. Zorg er dus voor dat je precies weet wat er gedekt is en maak afspraken welke kosten er gemaakt mogen worden.
6. Niet (of minder) toekomstbestendig
Als je bedrijf groeit en je internetgebruik wordt hoger, dan is daar in het originele WaaS ontwerp vaak geen rekening mee gehouden. Ook kan het zijn dat je internet verbinding toe is aan een upgrade. WaaS leveranciers geven vaak de schuld aan de internetleverancier als er problemen ontstaan terwijl dat niet altijd alle problemen verklaard. Toch zit je dan nog jarenlang vast aan een constructie die niet optimaal meer werkt.
7. Onduidelijke afspraken over controles of updates
WiFi heeft periodieke optimalisaties nodig, bijvoorbeeld veiligheidsupdates of controles op locatie. Bij WaaS is het nog maar de vraag of deze essentiële dingen zijn opgenomen in de afspraken. Zorg dat het duidelijk is welke verantwoordelijkheden de leverancier heeft, zodat je niet voor (financiële) verrassingen komt te staan :)
Lang verhaal kort: een los aansluit + service contract is bijna altijd goedkoper dan WiFi-as-a-Service. Dat is dan ook altijd ons advies, want je kunt (als je wilt) maandelijks van ons af én ligt de verantwoordelijkheid om jou tevreden te houden ligt bij ons.