Naar overzichtLaatst bijgewerkt op 31 jan. 2022

F*ck de directie parkeerplaats

directie parkeerplaats

Het is vandaag de dag van de directeur. Dat leek mij nou een perfect moment voor een statement: F*ck de directie parkeerplaats. Want wáárom is die nou precies nodig?

Een bedrijfsparkeerplaats spreekt boekdelen

Als ik langs ga bij een bedrijf kijk ik altijd eerst aandachtig naar de parkeerplaats. De parkeerplaats van een bedrijf spreekt namelijk al boekdelen over de cultuur van een bedrijf en de hiërarchische structuur ervan. Een ruime bedrijfsparkeerplaats met hippe custom branded Tesla’s, of juist een royale fietsenstalling met VanMoof fietsen recht naast de ingang? Het zegt allemaal iets over het type bedrijf waar je mee te maken hebt. Vandaag maak ik korte metten met de directie parkeerplaats.

Bedrijfsparkeerplaats x bedrijfscultuur

Het allerergste voorbeeld van de directie parkeerplaats vond ik bij een niet-nader-te-noemen bedrijf in Groningen. Pal naast de ingang van het gebouw was ruimte gemaakt voor drie directie parkeerplaatsen, duidelijk aangegeven met een decadent ‘Directie’ bordje. Op deze plekken stonden twee exotische, schuin geparkeerde sportwagens. Iets verder van de ingang, naast de directie parkeerplaats, was er ruimte voor ‘Gasten’. Zij kregen twee parkeerplekken toebedeeld. En de overige 20 medewerkers? Die konden gewoon parkeren aan de achterkant van het pand, op een paar minuten lopen van de ingang van het pand.

Wat ik hieruit opmaak?

  1. De directie is het belangrijkst Zelfs als de baas er niet is, wordt zijn of haar hiërarchische positie benadrukt (bordje zegt: wee je gebeente als je hier parkeert).
  2. Klanten zijn welkom, maar deze zijn wél minder belangrijk dan de directie Graag maximaal twee gasten tegelijkertijd.
  3. Medewerkers zijn nóg minder belangrijk
    Die kunnen - in tegenstelling tot de directie - blijkbaar wel een stukje lopen.
  4. Fietsen? Waarom zou je fietsen?
    Dit bedrijf stimuleert haar medewerkers niet om te kiezen voor een gezonder en meer duurzaam vervoersmiddel.

Kortom, wat je hier als bedrijfseigenaar dus eigenlijk zegt is: ik ben de belangrijkste. Klanten zijn ook wel belangrijk, maar het personeel is zéker het minst belangrijk.

Directie parkeerplaatsen zijn een no go

Dat je je personeel onderaan de bedrijfshiërarchie plaatst vind ik een treurig gegeven en slaat wat mij betreft nergens op. Is het personeel van je bedrijf niet juist de belangrijkste schakel? Je medewerkers zorgen er immers voor dat je bedrijf draait en dat je klanten blij zijn.

Niet iedereen is gelijk, maar iedereen is wél gelijkwaardig. En dát is waar het hier over gaat.

Een directeur zou slechts iemand moeten zijn die het personeel ondersteunt en zoveel mogelijk voor haar faciliteert, zodat iedereen zich blijft ontwikkelen én met plezier naar zijn werk gaat. Bovendien zijn klanten toch ook altijd welkom? Zij zorgen ervoor dat je überhaupt een bedrijfspand met parkeerplaats hébt. Zijn die schamele twee parkeerplekken dan wel op z’n plaats? In mijn ogen is het passender (en veel leuker!) om tijdelijk een parkeerplek te reserveren voor die topklant, mocht die een dagje langskomen.

Maar Wouter, ben jij niet ook directeur?

Yes, dat ben ik. Al heb ik persoonlijk een hekel aan die titel. Ik vind oprecht dat je, als eigenaar van een klein wifi bedrijf met 6 collega’s, de titel ‘Directeur’ nergens voor nodig hebt. Of sterker nog, ‘directeur’ is een rol die je bijtijds uitvoert, niet iets wat mensen je moeten noemen.

Ik snap het, jij bent directeur. Als eindbaas/Big Kahuna/inspirator til jij soms met je schouders de zwaarste lasten van de foodchain. Maar moet dat resulteren in een gereserveerde kortere wandeltijd van parkeerplek naar de voordeur? Is de last op je schouders zó zwaar dat je dat moet compenseren met minder meters, ten koste van de medewerker die er ‘s ochtends misschien nog eerder was dan jij?

Dus kom op directie! Dat ego en wandel-voorrecht heb je anno 2022 toch niet nodig?

Ik zeg niet dat iedereen gelijk is. De rollen en verantwoordelijkheden binnen een bedrijf verschillen enorm, en ook het gewerkte aantal uren verschilt per individu. Maar ik heb vroeger iets geleerd waar ik mijn leven lang aan vast zal houden. Niet iedereen is gelijk, maar iedereen is wél gelijkwaardig. En dát is waar het hier over gaat.

Schiet je jezelf nu niet in de voet?

Absoluut. Ik realiseer me dat dit gaat betekenen dat ik in de toekomst meerdere keren per week enkele meters verder moet wandelen naar mijn auto op de bedrijfsparkeerplaats. Geweldig. Geeft me een goede reden om eerder naar kantoor te komen ;) Dus kom op directie! Dat ego en wandel-voorrecht heb je anno 2022 toch niet nodig?

Ik hoop dat jullie deze dag daarom aangrijpen om massaal te zeggen: F*ck de directie parkeerplaats. Trek massaal de bordjes uit de grond, revolutie!

Naar overzicht

Lees verder...

Klantcases
Afbeelding bij artikel Workdistrict

Katja Poltavets10 aug. 2022

Workdistrict

Wat doe je als je over twee weken in je pand kunt, maar je nog 18 weken moet wachten tot je glasvezel is aangelegd? Dan zetten wij een Starlink op je dak :) Lees meer

Tips
Afbeelding bij artikel 3 warehousing webinars

Katja Poltavets28 jun. 2022

3 warehousing webinars

Wil je het maximale uit je internetoplossing halen voor jouw magazijn? Check onze 3 webinars voor alle uitdagingen en oplossingen voor wifi voor warehousing. Lees meer

Tips
Afbeelding bij artikel 7 nadelen van WiFi-as-a-Service

Wouter Zijlstra7 jun. 2022

7 nadelen van WiFi-as-a-Service

Wouter vertelt je aan de hand van concrete nadelen waarom hij geen fan is van WiFi-as-a-Service én voor welke dienst je dus beter wél kunt kiezen. Lees meer

Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?

Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.

Neem nu contact met ons op

info@greatwaves.nl
050 211 24 69