Naar overzichtLaatst bijgewerkt op 31 jan. 2022

F*ck de directie parkeerplaats

directie parkeerplaats

Het is vandaag de dag van de directeur. Dat leek mij nou een perfect moment voor een statement: F*ck de directie parkeerplaats. Want wáárom is die nou precies nodig?

Een bedrijfsparkeerplaats spreekt boekdelen

Als ik langs ga bij een bedrijf kijk ik altijd eerst aandachtig naar de parkeerplaats. De parkeerplaats van een bedrijf spreekt namelijk al boekdelen over de cultuur van een bedrijf en de hiërarchische structuur ervan. Een ruime bedrijfsparkeerplaats met hippe custom branded Tesla’s, of juist een royale fietsenstalling met VanMoof fietsen recht naast de ingang? Het zegt allemaal iets over het type bedrijf waar je mee te maken hebt. Vandaag maak ik korte metten met de directie parkeerplaats.

Bedrijfsparkeerplaats x bedrijfscultuur

Het allerergste voorbeeld van de directie parkeerplaats vond ik bij een niet-nader-te-noemen bedrijf in Groningen. Pal naast de ingang van het gebouw was ruimte gemaakt voor drie directie parkeerplaatsen, duidelijk aangegeven met een decadent ‘Directie’ bordje. Op deze plekken stonden twee exotische, schuin geparkeerde sportwagens. Iets verder van de ingang, naast de directie parkeerplaats, was er ruimte voor ‘Gasten’. Zij kregen twee parkeerplekken toebedeeld. En de overige 20 medewerkers? Die konden gewoon parkeren aan de achterkant van het pand, op een paar minuten lopen van de ingang van het pand.

Wat ik hieruit opmaak?

  1. De directie is het belangrijkst Zelfs als de baas er niet is, wordt zijn of haar hiërarchische positie benadrukt (bordje zegt: wee je gebeente als je hier parkeert).
  2. Klanten zijn welkom, maar deze zijn wél minder belangrijk dan de directie Graag maximaal twee gasten tegelijkertijd.
  3. Medewerkers zijn nóg minder belangrijk
    Die kunnen - in tegenstelling tot de directie - blijkbaar wel een stukje lopen.
  4. Fietsen? Waarom zou je fietsen?
    Dit bedrijf stimuleert haar medewerkers niet om te kiezen voor een gezonder en meer duurzaam vervoersmiddel.

Kortom, wat je hier als bedrijfseigenaar dus eigenlijk zegt is: ik ben de belangrijkste. Klanten zijn ook wel belangrijk, maar het personeel is zéker het minst belangrijk.

Directie parkeerplaatsen zijn een no go

Dat je je personeel onderaan de bedrijfshiërarchie plaatst vind ik een treurig gegeven en slaat wat mij betreft nergens op. Is het personeel van je bedrijf niet juist de belangrijkste schakel? Je medewerkers zorgen er immers voor dat je bedrijf draait en dat je klanten blij zijn.

Niet iedereen is gelijk, maar iedereen is wél gelijkwaardig. En dát is waar het hier over gaat.

Een directeur zou slechts iemand moeten zijn die het personeel ondersteunt en zoveel mogelijk voor haar faciliteert, zodat iedereen zich blijft ontwikkelen én met plezier naar zijn werk gaat. Bovendien zijn klanten toch ook altijd welkom? Zij zorgen ervoor dat je überhaupt een bedrijfspand met parkeerplaats hébt. Zijn die schamele twee parkeerplekken dan wel op z’n plaats? In mijn ogen is het passender (en veel leuker!) om tijdelijk een parkeerplek te reserveren voor die topklant, mocht die een dagje langskomen.

Maar Wouter, ben jij niet ook directeur?

Yes, dat ben ik. Al heb ik persoonlijk een hekel aan die titel. Ik vind oprecht dat je, als eigenaar van een klein wifi bedrijf met 6 collega’s, de titel ‘Directeur’ nergens voor nodig hebt. Of sterker nog, ‘directeur’ is een rol die je bijtijds uitvoert, niet iets wat mensen je moeten noemen.

Ik snap het, jij bent directeur. Als eindbaas/Big Kahuna/inspirator til jij soms met je schouders de zwaarste lasten van de foodchain. Maar moet dat resulteren in een gereserveerde kortere wandeltijd van parkeerplek naar de voordeur? Is de last op je schouders zó zwaar dat je dat moet compenseren met minder meters, ten koste van de medewerker die er ‘s ochtends misschien nog eerder was dan jij?

Dus kom op directie! Dat ego en wandel-voorrecht heb je anno 2022 toch niet nodig?

Ik zeg niet dat iedereen gelijk is. De rollen en verantwoordelijkheden binnen een bedrijf verschillen enorm, en ook het gewerkte aantal uren verschilt per individu. Maar ik heb vroeger iets geleerd waar ik mijn leven lang aan vast zal houden. Niet iedereen is gelijk, maar iedereen is wél gelijkwaardig. En dát is waar het hier over gaat.

Schiet je jezelf nu niet in de voet?

Absoluut. Ik realiseer me dat dit gaat betekenen dat ik in de toekomst meerdere keren per week enkele meters verder moet wandelen naar mijn auto op de bedrijfsparkeerplaats. Geweldig. Geeft me een goede reden om eerder naar kantoor te komen ;) Dus kom op directie! Dat ego en wandel-voorrecht heb je anno 2022 toch niet nodig?

Ik hoop dat jullie deze dag daarom aangrijpen om massaal te zeggen: F*ck de directie parkeerplaats. Trek massaal de bordjes uit de grond, revolutie!

Naar overzicht

Lees verder...

Tips
Afbeelding bij artikel Zakelijk glasvezel leveranciers vergelijken in 2022

Wouter Zijlstra22 mrt. 2022

Zakelijk glasvezel leveranciers vergelijken in 2022

We vergeleken de beste zakelijk internetproviders anno 2022: hoe ze van elkaar verschillen en welke leverancier passend is voor welke bedrijfsomvang. Lees meer

Klantcases
Afbeelding bij artikel IW Nederland: wifi die staat als een school

Katja Poltavets1 mrt. 2022

IW Nederland: wifi die staat als een school

De nieuwe generatie technische talenten komt van MBO opleider IW. Wij regelden een veilige netwerkoplossing voor een toekomst- en online proof onderwijsomgeving. Lees meer

Techniek
Afbeelding bij artikel Review WiFi 6E: 6Ghz wifi uitgelegd en getest

Wouter Zijlstra8 feb. 2022

Review WiFi 6E: 6Ghz wifi uitgelegd en getest

Voor het eerst sinds 2009 zet wifi een enorme stap voorwaarts: 9x sneller draadloos internet! Wij kochten de eerste zakelijke wifi 6E zender om deze techniek in de praktijk te testen. Lees meer

Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?

Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.

Neem nu contact met ons op

info@greatwaves.nl
050 211 24 69