Naar overzichtLaatst bijgewerkt op 8 sep. 2022

Zakelijk glasvezel leveranciers vergelijken in 2022

internet leveranciers vergelijken in 2022

Op zoek naar de beste internetverbinding voor jouw bedrijf? In dit artikel vergelijken we de 7 beste zakelijk internetproviders. We vertellen hoe de leveranciers van elkaar verschillen aan de hand van recente data. Ook voorzien we je van een concreet en transparant advies over welke internetleverancier het beste aansluit op jouw bedrijfsomvang. Want hoe kies je nu de beste zakelijk internet leverancier?

Eerder schreven we al een blog waarin we de voor- en nadelen van 5 internetleveranciers benoemden. In dit artikel gaan we een stapje verder en vertellen we je alle ins en outs per internetleverancier én op welke manier jij de beste keuze kunt maken voor jouw bedrijf. Dit doen we aan de hand van vier onderwerpen; we kijken naar de verschillen tussen leveranciers, leggen uit welke factoren invloed hebben op jouw keuze, geven een indicatie van de prijzen en adviseren we je aan de hand van jouw bedrijfsgrootte.

Aangezien de zakelijke glasvezel markt super ontransparant is, geven wij je bij voorbaat een disclaimer: vraag je via ons een gratis offerte aan voor een van deze partijen? Dan ontvangen wij een partner vergoeding vanuit de leveranciers. Wil je meer dan alleen abonnement advies van Greatwaves? Je kunt je hele internetoplossing aan ons uitbesteden; van wifi tot netwerkbeheer en monitoring. Daar meer over weten?



Verschillen tussen zakelijk internet leveranciers

Hoe kies je een zakelijk internet leverancier?

In de tabel hierboven vergelijken we 7 internetleveranciers aan de hand van 7 factoren. Dit zijn de belangrijkste factoren om rekening mee te houden bij je keuze voor een zakelijk internet leverancier. Per onderdeel leggen we uit wat het inhoudt en waarom dit van belang is.

1. Levertijden

De levertijd hangt af van je bedrijfslocatie. We kunnen dit voor je checken met een postcode en huisnummer. Glasvezel wordt aangeduid met deze termen:

  • ONNET (er ligt al glasvezel in of bij het pand)
  • Nearnet (Het ligt in de buurt)
  • OFFNET (er ligt niks)

Dit kan verschillen per leverancier. Zo kan Eurofiber ONNET zijn (omdat het er vroeger al een keer was), maar kan Ziggo op dezelfde plek OFFNET zijn omdat ze daar niet leveren. Heb je toch liever Ziggo? Dan kan deze een lijn inkopen bij een partij die ONNET is en daarop hun eigen dienst leveren. ONNET zorgt voor snelle levertijden. Is het OFFNET? Dan is het kort gezegd: houston we have a problem.

2. Service Level Agreement (SLA)

Service Level Agreement, oftewel uptime percentage. Niet het leukste stukje leesvoer, maar wél duidelijk over wat je precies kan verwachten van een internetleverancier. Hier staan de belangrijkste zaken in over jouw internet verbinding zoals support snelheid, overboeking, hersteltijden en service windows (wanneer er onderhoud gepleegd mag worden). Zorg dus altijd dat je het SLA doorneemt voordat je het tekent.

Een uptime van 99.9% houdt in dat je ongeveer 8,5 uur storing per jaar hebt.

3. Gegarandeerde bandbreedte (overboeking)

Gegarandeerde bandbreedte geeft aan of de internet snelheid die jullie gekozen hebben ook daadwerkelijk altijd voor jullie gereserveerd is. Is dat niet zo, dan is er sprake van overboeking en wordt de internetlijn gedeeld met bedrijven in de buurt. Dan kan het dus voorkomen dat de afgesloten bandbreedte niet behaald kan worden op drukke momenten. Mijn collega Justin heeft een toffe video gemaakt over overboeking.

4. Support

Wanneer er iets aan de hand is met jullie glasvezelverbinding wil je snel geholpen worden. Kleine leveranciers gaan hier eigenlijk altijd nat; als die storingen hebben zijn ze telefonisch vaak volledig onbereikbaar. Grote internet leveranciers zijn hier beter tegen beschermd. De beste support en technische ondersteuning ervaren wij bij Ziggo en Vodafone. De respons op storingen is daar enorm snel ten opzichte van goedkopere leveranciers zoals KPN/Tele2, die soms 24 uur de tijd nemen om op je ticket te reageren. Let ook op de support-beloftes die worden gemaakt in contracten. Deze zijn vaak erg vaag, want wat heb je er aan als er gegarandeerd binnen 4 uur een ticket wordt geopend?

5. Redundantie

Redundantie is het dubbel uitvoeren van een zakelijk glasvezel verbinding. Dit zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van 99.9% naar 99.98% verhoogd kan worden. Dat lijkt misschien weinig, maar scheelt 8 uur downtime per jaar.

6. Hersteltijd

Met hersteltijd bedoelen we de tijd die contractueel overeengekomen is om een storing (geen internet) op te lossen. Dit is iets anders dan de respons tijd om een storing aan te melden. Die laatste is vaak ‘goed’, maar lost niet daadwerkelijk je storing op. De totale storing tijd is de responstijd + hersteltijd.

7. Type Contract

Wij vinden dat je als eindklant een contract zou moeten hebben met de daadwerkelijke leverancier en niet de tussenhandelaar. Dit maakt de prijs transparant én zorgt ervoor dat je niet vastzit aan je IT partner. Ook zien we vaak dat er enorme marges verdiend worden en dat goedkope internetlijnen (te) duur worden verkocht of met de onjuiste specificaties worden aangeboden.

Aangezien al deze factoren per internetprovider verschillen, is het belangrijk om duidelijk de internet wensen van jouw bedrijf in kaart te brengen. Heb je advies nodig welke snelheid en leverancier het beste bij jullie past? We adviseren je graag gratis en vrijblijvend over een keuze voor jouw zakelijk abonnement.



Hoeveel kost zakelijk internet?

In de tabel hieronder vergelijken we de prijzen van zeven verschillende aanbieders aan de hand van de bandbreedte voor een periode van 36 maanden.

De prijzen zijn afhankelijk van je bedrijfslocatie, dus houd er rekening mee dat de prijzen in de bovenstaande tabel een indicatie zijn.

Advies: welke zakelijke provider is het best?

Welke zakelijk internet leverancier het best is voor jouw bedrijf, kun je het best bepalen op basis van de bedrijfsomvang; het aantal medewerkers (of eigenlijk internetgebruikers). In de tabel hieronder geven wij ons advies voor de best passende provider en bandbreedte op basis van het aantal medewerkers.

Aantal bruikbare IP adressen

Het aantal bruikbare IP adressen wat bij een zakelijk glasvezel verbinding wordt geleverd is sinds 2022 bijna altijd 1. Een uitbreiding naar 5 of meer IP adressen kost gemiddeld tussen de 5-25 euro per maand.

Dat was dat. We begrijpen dat deze informatie misschien nog wat vragen oproept, dus we behandelen hieronder een aantal. Heb je geen zin om dit hele traject zelf te doorlopen of staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust even contact op.

Veelgestelde vragen

Waarom staat leverancier X er niet tussen?

Hoe weten jullie welke internet leveranciers goed presteren?

Wanneer moet je zakelijk glasvezel aanvragen?

Wat gebeurt er als mijn zakelijk glasvezel contract ophoudt?

Als je kiest voor Ziggo / KPN, krijg je dan gegarandeerd glasvezel van die leverancier?

Waarom verschilt de levertijd zo enorm?

Ik heb al glasvezel, waarom duurt het dan 16 weken voordat het is aangelegd?

Zijn Ziggo en Vodafone niet hetzelfde?

Wanneer gebruik je overboeking en wanneer niet?

Wat is het verschil tussen FTTH en FTTB? Wanneer gebruik je wat?

Wat is het verschil in diensten zoals redundantie, BGP, SD-Wan en overige?

Wat heb je aan een 4G backup?

Wat is “Acces”?

Welke looptijd is handig voor een glasvezel contract?

Is Starlink een goed alternatief voor glasvezel?

Is 5G een goed alternatief voor glasvezel?

Naar overzicht

Lees verder...

Klantcases
Afbeelding bij artikel Workdistrict

Katja Poltavets10 aug. 2022

Workdistrict

Wat doe je als je over twee weken in je pand kunt, maar je nog 18 weken moet wachten tot je glasvezel is aangelegd? Dan zetten wij een Starlink op je dak :) Lees meer

Tips
Afbeelding bij artikel 3 warehousing webinars

Katja Poltavets28 jun. 2022

3 warehousing webinars

Wil je het maximale uit je internetoplossing halen voor jouw magazijn? Check onze 3 webinars voor alle uitdagingen en oplossingen voor wifi voor warehousing. Lees meer

Tips
Afbeelding bij artikel 7 nadelen van WiFi-as-a-Service

Wouter Zijlstra7 jun. 2022

7 nadelen van WiFi-as-a-Service

Wouter vertelt je aan de hand van concrete nadelen waarom hij geen fan is van WiFi-as-a-Service én voor welke dienst je dus beter wél kunt kiezen. Lees meer

Kun jij wel een beetje Greatwaves gebruiken?

Super gaaf! Neem dan gelijk even contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Voor ons is geen mission impossible! Bel ons op 050 211 24 69 of vraag meteen een offerte aan.

Neem nu contact met ons op

info@greatwaves.nl
050 211 24 69